Reágáló

Ami mostanában történt, és akad jelentőssége is.

Friss topikok

  • Treuga Mei: @MAXVAL bircaman közíró: Igazából háttérhatalmi gendernáci akadémikusbűnözők norvég pedagógus-össz... (2019.05.17. 22:04) Petíció a törvényes EP-választásokért
  • Androsz: @Ylim: "az anarchia/diktatúra mindenkinek csak addig tetszik, amíg nem őt kúrják seggbe." Pontosan. (2018.04.29. 21:37) Az új rend
  • nemecsekerno_007: @a ribancok is kidobják a csikket: Nézd meg ezt a dokumentumfilmet. Kétrészes és egy olyan valód... (2018.04.22. 19:38) Hozzáférés megtagadva
  • maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Igen, már nagy szükség volt a századik ballib pártra! (2018.04.22. 07:36) Ajánlott beszéd egy mai tüntetésre
  • Lesz még Magyar Köztársaság: Ezt vallom én is. Orbánnak már nincs szüksége kétharmadra. 90-, 67-, 56- vagy csak éppen 50+1%-os ... (2018.04.04. 14:45) Egy meg nem valósult bojkott margójára

Linkblog

Pártóvoda felnőtt nélkül

2010.05.04. 13:23 | Treuga Mei | 8 komment

Címkék: választás orbán gyurcsány köztársaság sólyom lászló elnökválasztás köztársasági elnök pártok mádl bajnai pártkatonák gy. pipi orbanolini

A kétpólusú pártpolitikai térben az utóbbi öt évben megjelent egy harmadik pólus: a köztársaság. Sólyom László ezt képviselte.

Ez nyilván kényelmetlen ügy: nem lehet kizárólag a barátok és üzletfelek szegfű-, narancs- és banánköztársasága boldogságában úszkálni, de bizonyos normákat és formákat is be kell tartani. Ez nem lehet könnyű azon a mentális színvonalon, amelyen nemzetünk nagyjai tobzódnak. Sólyomnak a demokratikus pártokat figyelmeztetnie kellett – hogy finoman fejezzem ki magam - az információs aszimmetriával visszaélés jogtalanságára az egyik, illetve a köztársasági intézmények funkcionális használatának etikai kötelezettségére a másik oldalon. Rájuk szólt, mint az óvodásokra, hogy ne hazudozzanak nyílt színen máskor, meg hogy tessék visszamenni a Parlamentbe, ha már oda delegálták a választók őket. A pártok persze úgy viselkedtek, mint az óvodások, joggal használta ezt a hangnemet. Ebből is látszik, hogy nem megosztó: a kritikátlan pártvazallusok és pártcsápolók egyöntetűen megharagudtak rá emiatt. Nemzeti egységet teremtett. A regresszív dichotómia diadalmenete jázmintapsikoltatóban (lángoktól öleltünkben, síró síneken siettetőnkben, bársonynesz-ingatónkban, stb.) folytatódik.

Igaz, az Alkotmány sokszor idézett, egységre vonatkozó 29. § (1) egészen pontosan így szól:

Magyarország államfője a köztársasági elnök, aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett.” Azaz nem mindenkivel egyenként ért egyet, hanem a nemzet egységét fejezi ki, méghozzá úgy, hogy eközben őrködik a respublika megőrzése fölött. Egységet kifejezni úgy is lehet, mint ahogy a jó öreg Göncz papa, aki mindig mosolyog, mindig a szeretetről beszél, időnként – teljes jó szándékkal – túllépi jogköreit, időnként nem érzékeli szerepének igazi jelentősségét és határait (Mádlről ne szóljunk, az egy vicc volt!), meg úgy is, hogy a megosztó zsebnapóleonokat a helyükön kezelve nevetség tárgyává teszi – utálat tárgyává téve magát a rajongótáborokban. Persze megválasztásakor jelezte, hogy nem a népszerűség a célja. Bejött. Úgy tűnik, a lokálisan uralkodó infantilis, törzsi függőségű néplelket is kiválóan mérte föl.

Kényelmetlen volt Gy. Pipi primadonnának és ex-miniszterelnöknek éppúgy, mint Orbanolini szürreálpolitikusnak. Nem kultiválta a pártkatonák kinevezését a független köztársasági intézmények élére, ezért megtartotta a kezében a jelöltállítás jogát. Nem kézivezérelhető, ezért nem számíthat újraválasztásra. Bajnaival tudott egyedül együttműködni. Ez persze Bajnai cincinatusi kiválóságát is jelzi.

Sólyom elnöki eszköztárával igyekezett a parciális és egyéni érdekek érvényesülésének határt szabni legalább a köztársaság intézményrendszerén belül. Törekedett arra, hogy a meglévő intézmények funkcióikat betöltve élhetőbbé és működővé tegyék az országot. Tett azért, hogy a kétdimenziós politikai gondolkodáson túl terjedjen mind a döntéshozók, mind az állampolgárok figyelme és igénye. Dolgozott a republikánus szellem terjedéséért és érvényre jutásáért.

Sólyom László az elmúlt öt évben a maga eszközeivel a demokratikus köztársaság utóvédharcait vívta. Időnként meglepően nagy sikerrel.

Úgyhogy biztosan nem választják újra.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://re-akcio.blog.hu/api/trackback/id/tr331973768

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sólyom for president! 2010.05.04. 15:52:29

Ennek a pártharcoktól hangos országnak nem egy jóságos nagypapára van szüksége, hanem egy olyan emberre, aki az ország hosszú távú érdekeiért bármilyen pártérdekkel szemben képes kiállni. (Fotó: Gilicze Bálint) Pokorni Zoltán tegnap azzal lepte meg a ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hererál · http://hulyeemberek.blog.hu/ 2010.05.04. 18:19:16

"Ez persze Bajnai cincinatti-i kiválóságát is jelzi."

Feltételezem, Cincinnatus-i lett volna a szándékod, Cincinatti ugyanis egy ohioi település. :)

Treuga Mei 2010.05.04. 22:08:25

Igen, de tudjuk be ezt proletári műveletlenségemnek...
(-.
A figyelmeztetést mindenesetre köszönöm!

pad78 2010.05.05. 08:54:43

A jegyzeteddel alapvetően egyetértek, de itt-ott kicsit átüt baloldali elfogultságod. Szerintem is Sólyom ma a legérettebb, de még az is lehet, hogy az egyetlen érett politikai szereplőnk. Azért (inkább jobboldali szimpátiámat nem titkolva) két ponton hadd vitatkozzam

"Kényelmetlen volt Gy. Pipi primadonnának és ex-miniszterelnöknek éppúgy, mint Orbanolini szürreálpolitikusnak. Nem kultiválta a pártkatonák kinevezését a független köztársasági intézmények élére, ezért megtartotta a kezében a jelöltállítás jogát. Nem kézivezérelhető, ezért nem számíthat újraválasztásra. Bajnaival tudott egyedül együttműködni."

Ez az utolsó mondat azért torzít, mert valójában két miniszterelnökkel kellett eddig együttműködjön köztársasági elnökként: Gyurcsánnyal és Bajnaival. Tehát utóbbit úgy beállítani, mint a jófiút a két rosszal szemben, erős túlzás. (Jelzem, tudtommal OV ma még nem miniszterelnök.) Azt sem tudom, mikor mondta Neked Orbán, hogy SL-t semmiképpen nem választják újra. A ma már harmadvonalas Pokorni ezügyben nyilván jobban informált lehet mindkettőnknél, de ki tudja, honnan származnak az infói. Kósa is mondta már, hogy szerinte OV nem lesz már miniszterelnök-jelölt.

Arra viszont konkrétan emlékszem, hogy a Fidesz nem egyszer változtatott a bejelentett irányvonalán Sólyomra hivatkozva. Pl. a Gyurcsány-kezdeményezte "bizalmi szavazásnál", amikor előre megdolgozott hű mamelukjai megerősítették őt, OV azt mondta, hogy bár nem értenek egyet a komédiával, SL véleményét elfogadva részt vesznek benne. És ne felejtsük el azt sem, hogy Sólyom ma a Fidesz jóvoltából lehet elnök. Nem vagyok naiv, tudom, hogy ez egy kompromisszumos döntés volt a Fidesz részéről, de becsületükre legyen mondva, végigvitték még a kétszínű MDF-en is. (Bennem akkor törött el valami az MDF-fel kapcsolatosan, addig ők voltak nekem a leghitelesebb politikai erő.) Szóval egyelőre szerintem nem ennyire "kiegyensúlyozott" a kép, mint ahogy beállítod. Amihez nyilván hozzátartozik, hogy Sólyom értékrendjében közelebb áll a jobboldalhoz. De ennek ellenére is lehet ő a legérettebb magyar politikai szereplő - szerintem ennek elismerése esetén sem kell a Fideszre szavaznod. Hidd wl nekem, kivételesen a jobboldalról is jöhet valami jó. :)

pad78 2010.05.05. 09:35:57

A másik megjegyzésem: Meg tudod mondani, miért vagy ilyen biztos abban, hogy Göncz "teljes jó szándékkal" lépte át hatásköre határait? Ez csupán - pozitív - előitélet. Hozzáteszem, nem annyira ezzel van bajom: szerintem az, hogy valaki - akármilyen szándékból - visszaél a jogkörével, éppolyan rossz, mint amikor valaki nem él vele. Mondhatnám, ha én is minősítgetni akarnék: ha Mádl "vicc" volt, akkor Göncz tragédia. A különbség viszont abban fennáll, hogy míg Mádl - nekem legalábbis - mindkét irányban súlytalannak tűnt, addig Göncz leginkább a jobboldali kormányfőkkel keménykedett, néha jogos lehetőségeit átlépve is. Különösen tragikomikus ma visszanézve, hogy szegény Antallból próbált démont csinálni! A mai politikusainkhoz képest Antall a gentleman és a konszenzuális politizálás archetypusa volt!

Treuga Mei 2010.05.08. 14:29:49

@pad78:
Valóban erős baloldali elfogultsággal bírok, ezért a _jobboldali-bourgois_ pártok egyikét sem kedvelem. Az, hogy neked van valamiféle jobboldali szimpátiád, szíved joga, de ez nem változtat álláspontomon.
Sólyom László valóban Gyurcsány és Bajnai kormányai alatt volt elnök, ám mint a nemzet egységét kifejező személynek értelemszerűen nem csupán a kormányokkal, hanem minden párttal, közszereplővel, szerveződéssel együtt kívánt működni. Az újraválasztásának esélyévell kapcsolatos _véleményem_ pedig a _következő_ miniszterelnök eddigi tevékenysége alapján alakítottam ki. Véleményt torzítónak aposztrofálni merész. Ezért tévesnek vélem mondatomnak torzító voltáról írott szavaidat. Az ugyan kétségtelen, hogy nyílt színen csupán a szocik merték bírálni és semmibe venni a köztársasági elnök szavait, de az, hogy a Fidesz az (alkotmányjogászi és alkotmányozói tudással fölvértezett) elnöki figyelmeztetésre módosított álláspontján, nem annyira az ő mértékletességüket jelzi, hanem a maszop elvetemültségét az, hogy ők viszont nem. (Az meg, hogy az ellenzék népszerűsége mélypontján nem saját jelöltet állított az elnöki posztra, okos, taktikus _pártpolitikai_ húzás volt, bár ezt is tekinthetjük érdemnek, ha ragaszkodsz hozzá...)
Arról, hogy a jobboldalról is jöhet érték, nem egészen értem, miért győzködsz: posztom arról szól, hogy az alapvetően konzervatív értékeket valló Sólyom László kiváló elnök volt, ez teszi esélytelenné az újraválasztását.

Treuga Mei 2010.05.08. 14:42:08

@pad78:
Nincs bizonyítékom arra, hogy rosszak voltak a szándékai. Inkább balféknek vélem, mint ravasz, számító pártcsinovnyiknak, még ha magam is számos alkalommal hörögtem föl bizonyos döntései miatt.
Mádl azért volt vicc, mert funkciójának betöltésére semmilyen próbálkozást nem észlelhettünk. Göncz papa az ostoba lépéseivel is tett valamit a köztársasági intézményrendszerhez: az Alkotmánybíróság például az ő izgágaságának betudhatóan tisztáztaaz elnök jogkörét a hadsereghez, a jelölésekhez fűződő viszonyát, stb. Az meg, hogy Antallból nem tudott "démont csinálni", lehet, hogy igyekezetét és elszántságát is jelzi. Igaz, talán a szélsőséges jobboldalt démonizálta, azt, amelyik mára parlamenti párttá érett - az ő idejében meg nem lett az.
Azaz az impotens díszpintykedés akkor is haszontalanabb volt Mádl részéről, ha jószándék vezérelte.
Lehet, hogy Göncz tragédia volt (bár szerintem javarészt inkább kisstílű kétpólusú játszmának nevezhetnők), de legalább akadtak belőle katarzisok. A viccből legfeljebb kacaj lehet, ha jó. De Mádl rossz volt.

Treuga Mei 2010.05.08. 15:01:39

@Treuga Mei:
Mielőtt szavaimat félremagyaráznád: jobboldali-bourgois a magát baloldalinak nevező pártvállalkozás is!

NickJ 2010.06.19. 22:51:41

> _jobboldali-bourgois_ pártok

Jó, hogy többször is leírtad, így legalább egyértelmű, hogy nem elírásról van szó, hanem tényleg nem tudod, hogyan kell leírni, hogy "bourgeois". Maradj inkább a "burzsoá" alak mellett.

> Valóban erős baloldali elfogultsággal bírok
Hát igen, ez várható volt...

***

Ha sokan szeretnének függetlenebb és erősebb jogkörű köztársasági elnököt, akkor tessék névszavazást kezdeményezni a közvetlen elnökválasztásra, ez sok országban így van. Nincs értelme azért sírni, hogy X vagy Y legyen az elnök, amíg az a rendszer, hogy a parlament választja.
süti beállítások módosítása