Reágáló

Ami mostanában történt, és akad jelentőssége is.

Friss topikok

  • Treuga Mei: @MAXVAL bircaman közíró: Igazából háttérhatalmi gendernáci akadémikusbűnözők norvég pedagógus-össz... (2019.05.17. 22:04) Petíció a törvényes EP-választásokért
  • Androsz: @Ylim: "az anarchia/diktatúra mindenkinek csak addig tetszik, amíg nem őt kúrják seggbe." Pontosan. (2018.04.29. 21:37) Az új rend
  • nemecsekerno_007: @a ribancok is kidobják a csikket: Nézd meg ezt a dokumentumfilmet. Kétrészes és egy olyan valód... (2018.04.22. 19:38) Hozzáférés megtagadva
  • maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Igen, már nagy szükség volt a századik ballib pártra! (2018.04.22. 07:36) Ajánlott beszéd egy mai tüntetésre
  • Lesz még Magyar Köztársaság: Ezt vallom én is. Orbánnak már nincs szüksége kétharmadra. 90-, 67-, 56- vagy csak éppen 50+1%-os ... (2018.04.04. 14:45) Egy meg nem valósult bojkott margójára

Linkblog

Jár nekik?

2010.07.20. 12:53 | Treuga Mei | 5 komment

Címkék: stumpf istván alkotmánybíróság sólyom lászló orbán kormány

A köztársasági intézmények pártok általi kolonizálása, rátelepülése, kisajátítása nem kívánatos. Sólyom László jelölési gyakorlata, amit oly vehemensen támadott az akkori kormányzópárt és holdudvara, épp emiatt volt a - láthatóan elbukott - republikánus utóvédharc egyik formája. Igaz ugyan, hogy a választó testület (általában az Országgyűlés) a különböző pártok által delegált személyekből áll, azonban deklaráltan nem a parciális, csoport- vagy pártérdekek alapján kell döntenie, hanem az alkalmasság vélelme alapján. Ami azt is jelenti, hogy ha egy jelölt nem kézivezérelhető a kurrens pártunk és kormányunk által, ellenben látványosan alkalmasabb – például – a végrehajtó vagy a törvényhozó hatalom republikánus és szakmai ellensúlyának, akkor előnyt kell élvezzen megválasztása a – minden bizonnyal egyébként kiváló – üzletfelek, felügyelőbizottsági tagtársak, frakciótársak és harcostársak agilis és ambiciózus gyermekeivel, unokaöccseivel és cimboráival szemben. Akkor is, ha utóbbiak már bizonyították (nem szakmai!) vazallusi és hűségbéli alkalmasságukat.
Azt a legkevésbé sem állítom, hogy Stumpf István szakmailag alábecsülendő. Az, hogy az egykori kancelláriaminiszteri tevékenységét miképpen ítéljük meg, alighanem erősen predesztinált sokaknál pártkötődésük által. Az, hogy politológusi tevékenysége miképpen értékelhető, talán már szakmaibb kérdéskör. A Századvég Alapítvány elnöke olyan politológus szakmai műhely fölött őrködött, amely gyakorta fordulataiban is zavarba ejtően azonos értékelést adott az ország-nemzet-jövő kérdéseiben, mint az egyik országos párt. Ami nem feltétlenül és minden szempontból a szakmaiság kritériuma.
Stumpf, a jogász végzettségű politológus alkotmánybíróvá jelölése azonban nem csak emiatt aggályos. Fölvethetjük ugyan, hogy ebben a köztes-európai térben bármely pártnak ennyire belső köreiből (ismétlem: kancelláriaminiszter volt) választania a megfontoltság hiányát feltételezi. Főként abban a regresszív dichotóm kulturális pártpolitikai térben, amely kialakult, és ami – szerencsére – mára eltűnőben van. De van egy nagyobb, formainak tűnő, de alapvető tartalmi hiányossága jelöltünknek. Kevéssé vádolható ugyanis avval, hogy „kiemelkedő tudású elméleti jogászok (egyetemi tanárok, illetőleg az állam- és jogtudomány doktorai), vagy legalább húsz évi szakmai gyakorlattal rendelkező jogászok közül” (XXXII./1989. Törvény az Alkotmánybíróságról, 5.§ (2.)) való volna. Viszont „Az Alkotmánybíróságnak nem lehet tagja az, aki a választást megelőző négy évben a kormány tagja vagy valamely párt alkalmazottja volt, valamint az sem, aki vezető államigazgatási tisztséget töltött be.” (5.§ (3.)), ami a törvény szövege szerint nem a négy éven belül betöltött vezető államigazgatási tisztséget (pl. kancelláriaminiszterséget?) jelenti, hanem az időhatárok nélküli kizáró hatályról szól. Legalábbis a nyelv szabályai szerint. Ráadásul nem is botorság e törvényi paragrafus. Az Alkotmánybíróság a törvényhozó – és a vele mára minden montesquieu-i elvvel szemben egybeforrt végrehajtó – hatalom komoly ellensúlyaként, bizonyos régi felsőházi funkciókat is ellátva, az alkotmányos rend és szellem fönntartása érdekében, a túlzott hatalomkoncentráció megakadályozása céljából működik. Ez legalapvetőbb funkciója. Amennyiben bármely hatalmi ág formális vagy informális (pl. személyi) hatása megjelenik – legyen az akár az igazságszolgáltatás –, az autonómiáját, így kontrolláló szerepét szűkítheti.
Az elmúlt húsz évben ritka volt az a kegyelmi állapot, amelyben a hatalmon lévők készek és képesek voltak az önmérsékletre. A hatalomtechnika játszmarendszere a személyi döntésekben a Gyurcsány-kormány alatt vált igen látványossá, amikor Sólyom László következetes republikánus kinevezési gyakorlatát a párt kolonizációs igénye alapján nem csupán bírálták, de durván támadták és akadályozták, a regresszív pártdichotóm térbe kényszeríteni igyekezve evvel is a köztársasági elnököt és tevékenységét. Kétségtelenül voltak ennek előzményei már az Orbán-, de a Horn-kormányban is, és azt megelőzően sem volt ment a társadalmi intézményrendszer az erőcentrum nyomásaitól, de Gyurcsány alatt vált látványossá konfrontativitása által. Ennek a gusztusos hagyománynak folytatója és kiteljesítője a mostani kormány jelölési és választási gyakorlata. (Amit kiválóan példáz, hogy az új köztársasági elnök jelölésére tett első méltatható javaslat egy miniszterelnöki levélben történt. Éljen a hatalmi erőcentrumok és az intézmények szétválasztása!)
Stumpfot meg fogják választani. Esetleg (a jelölt formai kritériumoknak megfelelés híján lévén) valaki az AB-hoz fordul. Akkor majd ezt a törvényt is személyre szabják.
A köztársasági intézményrendszer formalizálása és kiürítése folytatódik.
Pedig aligha ezért kaptak kétharmadot a kormányzó erők.

A bejegyzés trackback címe:

https://re-akcio.blog.hu/api/trackback/id/tr372163515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NemoKapitány 2010.07.20. 18:31:50

Igazad van mindenben.

De.

Hány besúgó, titkusügynök, AVH-s unoka stb. volt már az MSZP-nél előnyben részesítve? Csak erről nem tudsz semmit, így írni se tudsz róla.

stars7726 2010.07.20. 19:24:11

@Némó kapitány: te géza,és a fideszben?a demokratikus keresztény hazafi polgári radikális liberális szabadelvű konzervatív pártban szerinted hányan vannak volt ügynökök,és mszmp tagok?v a kormány miniszterei között?martonyi,pintér,járai,stb stb ,menj a francba a hülye dumáddal.

vakvarju 2010.07.20. 21:16:37

@Némó kapitány: Meg kellene kérdezni Járait, Martonyit, Matolcsyt, esetleg Pokornit. Ja Pokorni nem tud semmiről, legalább is ezt zokogta a tv kamerák előtt anno......

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.07.20. 22:16:23

Rosszabbak már mint a szocik, simlis egy banda!
A szocik gazemberek voltak, de ilyen pofátlanságok tucatját nem merték megcsinálni.

Orbán húzz a p.csába!

E.K. 2010.07.20. 22:28:09

Stumpf politológus?! Ne hülyéskedjünk már. Ő a fityisz marhaságainak ideológiai fedezéke. Ő magyarázz(t)a meg a politikai döntéseket, hogy az igazolhatóvá váljon. Semmi köze a szakmához! Valamire való politológus elszégyelli magát ha ezt az embert is politológusnak nevezik! Az objektivitás olyan messze van tőle, mint Makó....... Ő a fityisz LENIN-je!
Egyébként meg:
A forint gyengüléséből már megint a Csányikok gazdagodtak tovább. Azt meg hogy Stumpf-ot alkotmánybírónak, hát az egy vicc!!! Kutyából nem lesz szalonna! Ja, majd eladja a feleségének a cégeit, de ha válik akkor az közösen szerzett vagyon lesz, gondolom.... Pista a kupikat aztán kerülni!
süti beállítások módosítása